Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Matula - Erdei iskola

Erdei Iskola

Matula-Tanoda

Fekete István: Tüskevár (részlet)Tantermi gyakorlat
 
" " " Az előbb egy nagy szarvasbogár zúgott el a feje felett, mint egy kis repülőgép, és Gyula nem gondolt most a rovargyűjtő dobozra, ahol még napok múlva is vonaglottak a rosszul megölt bogarak. És ostobaságnak tartotta az egész rovargyűjtést.
Hát mindenáron meg kell ölni, amit meg akar ismerni az ember? Jó, jó: iskolai bemutatásra persze hogy kell gyűjteni, és gyűjtsenek azok, akik természetrajztanárok akarnak lenni, akik kutatók akarnak lenni, de a többi? Az a döglött hőscincér már nem mond semmit, és nem lehet megtudni tőle, hogy mit csinált, amíg élt, hogy élt, hogy szaporodott. Ez megvan a tankönyvben, s akik írták, azok életében figyelték meg, s ha megölték, csak azért tették, mert belső szerveit is látni akarták a mikroszkóp lencséje alatt.
Ez rendben is van, de hogy miért gyűjt, miért öldös egymillió diák, haszontalanul beleavatkozva a természet munkájába, ezt Gyula most nem értette és elítélte. Azt értette, hogy az embernek tudományos célból joga van pusztítani a kártékony állatot és szaporítani a hasznosat a saját hasznára, de az értelmetlen öldöklést most, az alkonynak ebben a szelíd órájában bűnös ostobaságnak tartotta. " " "
 Terepen
" " " - Eszed van, használd! - mondta István bácsi, és: - … Ha bevered a fejed, hát a magadét vered be…
S ez szó szerint így is volt!
Itt nem lehetett javítani és egyik felelettel jóvátenni a másikat. Itt mindig vizsga volt, és a jelölt vagy átment, vagy nem. Pótvizsga azonban annyi akadt, amennyi kellett, viszont ugyanazon tárgyból többször is meg lehetett bukni. " " "
 
Fekete István: Téli Berek (részlet)
 
" " " Tutajosunk arra gondolt, hogy hány óra lehet, és éppen bosszankodni akart újra, amikor éles fütty szállt el mellette, valóságos élő füttyszó, ami elszállt, s a következő pillanatban már nem is volt igaz.
Tutajos megborzongott. Sehol senki, s a halott táj mégis fütyült!
De ekkor - mily csodálatosan kapcsol az emlékezet - Lovassy könyve jelent meg előtte és a vidra, amely éjjel füttyöget. Arról nem írt a jeles könyv, hogy mit akar ezzel a vidra mondani, mert nemcsak párosodáskor fütyül, de ez GyuIánk szempontjából nem is volt fontos. A "rejtély" meg volt fejtve, s ezzel is kevesebb volt ebben a rejtélyes világban, ami ettől a hideg, de élő hangtól mintha barátságosabb lett volna egyszerre. Ismertebb, tudottabb és megértettebb. " " "
 Hódrágás
" " " - Látod, Tutajos, gyönyörű! Mi lehet?
- Pirók. Hím . . .
Bütyök tétován néz barátjára, és nem akarja megbántani.
- Hehe - mondja kissé kételkedően. - Hehehe.
- Mi az, hogy hehehe? Hím, süvöltő pirók.
- És a nő, izé, a felesége . . . az nem ilyen?
- Ott a szekrényben a Lovassy. Keresd meg, és olvasd fel a pirókot.
- Én elhiszem, Tutajos.
Gyula kiugrott az ágyból, kiemelte a nevezetes könyvet, fellapozta és felolvasta. Bütyök pedig bámult, és megnyalta
a szája szélét.
- Bámulatos! Tutajos, nagy vagy! " " "
 
" " " - Mer' lássa, az ilyen öntözős faggyúkirakásra az a Lovassy tanár úr tanított engem . . .
Tutajos a homlokára ütött:
- Én hülye! Hiszen benne van a könyvében is, de tisztára elfelejtettem.
És a következő félórában, meleg csizmában és jótékony kucsma alatt, annyi faggyút raktak ki a kis madaraknak, hogy meg lehettek elégedve. Meg is találták az ingyenkosztot, s a távolabbi fákon már lelkesen csipegették a váratlan lakomát. " " "
 Vizsga
Erdei Iskola - Matula-Tanoda
 
Erdei Iskolánk sajátos, a Szigetköz és a Hanság környezeti adottságaira építő nevelés és tanulás szervezési egység. A szorgalmi időben megvalósuló egynapos, vagy egybefüggően többnapos programokkal várjuk az ovisokat és általános-, ill. középiskolásokat.
A tanítás tartalmilag és tantervileg egyaránt szorosan és szervesen kapcsolódik a Szigetköz és a Hanság természeti és ember által épített környezetéhez. Kiemelkedő nevelési feladatunk a környezettel harmonikus, egészséges életvezetési képességek fejlesztése.
 A tanulási és nevelési célok megvalósításához megfelelő helyszínt, az arra kidolgozott szakmai programot, és a tervezett tevékenységhez szükséges szakembereket, eszközöket és anyagokat a pedagógusok igényei és elvárásai szerint szakszerűen és rendszerszerűen biztosítunk. Faház az ártéren
Célunk az, hogy egyre több olyan lehetőség álljon a környezeti nevelés terén az iskolák rendelkezésére, amelyek az oktatási elvárásoknak megfelelnek.
Amennyiben nem a tanulás, hanem a szórakozás, lazítás a cél, úgy megfelelő programokkal várjuk a kikapcsolódni vágyókat!
 
 
 
 
 
 
 

Hal - anatómia